plán rokurozvrh hodinzměny rozvrhupro uchazečekontakt
Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky

Koncepce Střední školy knižní kultury, o.p.s. v Praze pro roky 2016 - 2021


1. Základní popis výchozího stavu

Střední škola knižní kultury, o.p.s. (původně Soukromá střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s.) byla zřízena jako škola pro přípravu středoškolsky vzdělaných odborníků pro oblast nabídky, propagace, distribuce a prodeje knih, jejich vydávání a s tím spojené činnosti. Škola je zařazena mezi ekonomické obory, přestože její celková orientace je (s ohledem na její základní zájem – knihu) velmi humanitní. V tomto střetu a správné vyváženosti předmětů z obou pólů tkví jedinečnost školy.
V současné době má škola celkem 4 třídy a 95 žáků. Tzv. interních učitelů (tj. s pracovní smlouvou) zde pracuje včetně ředitelky školy 7, z toho 6 na plný a 1 na poloviční úvazek. Dalším zaměstnancem je zástupkyně pro ekonomické záležitosti. Dále zde vyučuje 9 externích učitelů a asistentka vedení školy (ti na DPČ nebo DPP).
Sídlíme v pronajatých prostorách v budově ZŠ a MŠ v Perunově ulici 6 na pražských Vinohradech. Škola má 4 kmenové třídy, 1 PC-učebnu s 29 přípojnými místy, 1 jazykovou učebnu, ředitelnu, kancelář, 2 kabinety a sborovnu. Ve všech učebnách jsou interaktivní tabule nebo dataprojektory, všichni interní a někteří externí vyučující mají vlastní počítač ve sborovně. Všechny počítače a všechny učebny jsou napojeny na vysokorychlostní internet.
Náš školní vzdělávací program nese název „Knižní kultura“. Byl vytvořen na základě rámcového vzdělávacího programu 66-43-M/01 Knihkupecké a nakladatelské činnosti schváleného dne 6. 5. 2009. První ročník se podle nového školního vzdělávacího programu začal učit 1. 9. 2010, ve školním roce 2015/2016 tedy učíme podle ŠVP šestým rokem. Na pedagogických radách ŠVP pravidelně vyhodnocujeme, popř. inovujeme.


2. Vize školy
  1. Naším cílem je všestranný rozvoj osobnosti žáka; snažíme se maximálně rozvinout znalosti a dovednosti každého žáka.
  2. Náš absolvent opouští školu jako sebevědomý člověk vybavený všemi důležitými kompetencemi pro život; uplatní se na trhu práce nebo v dalším studium na vysoké škole.
  3. Od žáků očekáváme pracovitost, zodpovědnost, dodržování pravidel.
  4. Od učitelů očekáváme vysokou odbornost, profesionalitu, vstřícnost.
  5. Snažíme se účelně využívat různorodé pedagogické metody a strategie.
  6. Žáky učíme samostatnosti, kritickému myšlení, toleranci k odlišnostem.
  7. Rozvíjíme vzájemnou spolupráci žáků a kvalitní vztahy mezi žáky, stejně jako i mezi žáky a učiteli.
  8. Chceme být školou rodinného typu, vzdělávat a vychovávat v demokratickém a přátelském prostředí.
  9. Školu budujeme jako dynamický systém schopný vstřebávat nové podněty; chceme se stále zlepšovat.
  10. Chceme být atraktivní pro žáky, jejich rodiče, odbornou i širokou veřejnost.

3. Strategické cíle školy a prostředky jejich naplňování
A. Oblast řízení

  • udržovat naplněnost tříd,
  • školu řídit na demokratickém principu vedení, jasně stanovených pravidlech a spravedlivých podmínkách pro všechny,
  • průběžně doplňovat a aktualizovat didaktické vybavení školy,
  • zdokonalovat řídicí činnost, zvyšovat podíl delegovaných výkonných kompetencí na zaměstnance,
  • zajistit podílení se zaměstnanců na vlastním hodnocení školy,
  • průběžně vyhodnocovat personální rizika, zejména z hlediska kvalifikovanosti a věku pedagogů,
  • využívat různých forem propagace školy.

B. Oblast výchovy a vzdělávání
  • zajistit rovné příležitosti pro všechny žáky,
  • naplňovat vzdělávací program Knižní kultura, průběžně pracovat na případných inovacích,
  • zaměřit se na podporu funkčních gramotností – čtenářské, jazykové, matematické, sociální, přírodovědné, informační,
  • evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření a cíleně jim zajišťovat účinnou individuální péči; spolupracovat přitom s příslušným poradenským zařízením (PPP, SPC),
  • se záměrem aktivizovat žáky a naplnit stanovené cíle používat široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií; účelně využívat projekční techniku a interaktivní tabule,
  • výuku účelně doplňovat odbornými exkurzemi – knižní veletrhy, muzea a výstavy, divadla a kina; organizovat sportovní akce – sportovní a turistický kurz, lyžařský kurz,
  • sledovat dosahované výsledky ve všech vzdělávacích oblastech, sledovat úspěšnost účastníků vzdělávání; výstupy získávat z více zdrojů, analyzovat příčiny neúspěchu, zaměřit se na prevenci neúspěšnosti,
  • být jednotní a důslední ve výchovných požadavcích na žáky,
  • pracovat v oblasti prevence rizikového chování žáků,
  • individuální přístup k žákům chápat i jako soustavné získávání informací o výsledcích každého žáka, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů při práci se žákem.

C. Sociální oblast a oblast školního klimatu
  • vytvářet podmínky pro přátelské a vstřícné klima; atmosféru založenou na důvěře a vzájemné spolupráci mezi vedením školy, učiteli, žáky a rodiči,
  • vést žáky k pozitivnímu vztahu k hodnotám, světu, lidem, přírodě i sobě samým, k toleranci k odlišnostem,
  • odstraňovat sociální a zdravotní bariéry,
  • dbát na komunikaci s rodiči, průběžně a soustavně informovat rodiče o prospěchu i chování žáka.

D. Personální oblast
  • zajistit plnou kvalifikovanost pedagogického sboru,
  • podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace,
  • spravedlivě a rovnoměrně delegovat úkoly na zaměstnance,
  • vypracovaný kontrolní systém uplatňovat ve všech oblastech činnosti školy, hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců k plnění pracovních povinností,
  • dobrý učitel se musí vzdělávat celoživotně; motivovat zaměstnance k dalšímu vzdělávání a vytvářet pro DVPP podmínky; vytvářet plán DVPP,
  • průběžně provádět hospitace, podporovat vzájemné hospitace a ukázkové hodiny pro kolegy,
  • v systému odměňování podporovat realizaci ŠVP, hodnotit přístup k potřebám rodičů a žáků, vzájemnou spolupráci pedagogů.

E. Oblast ekonomická a materiálně-technická
  • ekonomicky a hospodárně nakládat se svěřenými prostředky,
  • každoročně identifikovat priority ve vybavování školy pro efektivní výuku, postupně obnovovat zařízení výpočetní techniky a další pomůcky, zlepšovat estetické prostředí školy,
  • ve spolupráci s pronajímatelem se pokusit o renovaci podlah; v souladu s potřebami o vybudování / zbourání sádrokartonových příček,
  • zajišťovat bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání,
  • vytvářet bezpečné prostředí pro reálnou bezpečnost všech účastníků vzdělávání a jeho účinnost pravidelně prověřovat,
  • zaměřit se na využívání nabídky projektů vyhlašovaných MŠMT a EU fondů.

F. Oblast spolupráce s partnery
  • pokračovat ve spolupráci se ZŠ a MŠ Perunova z hlediska běžného provozu i jednorázových společných akcích (Noc s Andersenem, divadelní představení, mikulášská obchůzka atp.),
  • rozšiřovat spolupráci s knihkupci a nakladateli a podniky knižního obchodu a kultury vůbec, zejména v oblasti odborné praxe žáků a odborných přednášek pro žáky,
  • pokračovat ve spolupráci se Světem knihy, s.r.o.,
  • rozšířit spolupráci se Svazem českých knihkupců a nakladatelů,
  • pokračovat ve spolupráci s poradenskými zařízeními (PPP, SPC),
  • pokračovat ve spolupráci s dalšími subjekty v rámci projektu fiktivních firem,
  • dbát na efektivní a těsnou spolupráci s rodiči, mít nastavena jasná pravidla pro komunikaci s rodiči.

G. Oblast prezentace školy
  • zajistit kvalitní a pestrou informovanost o vzdělávací nabídce školy,
  • prezentovat školu na přehlídkách škol, v tištěných i elektronických médiích,
  • pravidelně aktualizovat webové stránky a profil na Facebooku a Twitteru,
  • pokračovat ve vydávání ročenky školy,
  • zajistit vysokou věcnou i formální úroveň výstupů ze školy,
  • vytváření pozitivního obrazu o škole.

H. Oblast kontroly a evaluace naplňování koncepce
  • sledovat a vyhodnocovat úspěšnost absolventů školy,
  • sledovat a vyhodnocovat výsledky maturitních a souborných zkoušek,
  • sledovat a vyhodnocovat průběžné výsledky vzdělávání v jednotlivých předmětech a u jednotlivých žáků,
  • provádět hospitace vedení školy a hospitace předsedů předmětových komisí,
  • zapojovat se do plošného testování pomocí nástrojů společností Scio a Cermat,
  • provádět dotazníková šetření a cílené rozhovory se všemi účastníky výchovně-vzdělávacího procesu,
  • vyhodnocovat průběžná data o hospodaření,
  • každoročně zajistit vypracování ekonomického auditu.

 

PhDr. Alice Krýžová, Ph.D.
ředitelka školy