Souborné zkoušky

Souborné zkoušky jsou zařazeny do učebního plánu druhého a třetího ročníku a jejich absolvování je povinné. Ve 2. a 3. ročníku skládají studenti zkoušku z české a světové literatury. Ve 3. ročníku dále skládají zkoušku z cizího jazyka, přičemž si vybírají mezi anglickým a německým jazykem. Do konce září 3. ročníku se studenti rozhodnou, jaký cizí jazyk si pro soubornou zkoušku zvolí. Pro každou dílčí soubornou zkoušku je stanoven zvláštní termín.

Souborné zkoušky z české a světové literatury

Ve druhém a třetím ročníku skládají studenti soubornou zkoušku z české a světové literatury. Zkouška zahrnuje učivo, které bylo doposud probráno v předmětech česká literatura a světová literatura. Zkouška má 2 části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je koncipovaná identicky s profilovou maturitní zkouškou z české a světové literatury, praktická část je založena na interpretaci literárního textu a simuluje společnou maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury. Také organizačně probíhají souborné zkoušky velmi podobně jako ústní maturitní zkoušky včetně studijního volna před zkouškou, losování otázky, „potítka“, patnáctiminutového trvání zkoušky nebo přítomnosti maturitní komise. Cíl zkoušky je dvojí: Jednak slouží k systemizaci a zopakování učiva literatury a jednak je to jakási „generálka“ před ostrou maturitní zkouškou.

Termín: K2 – 20. června 2019
Termín: K3 – 19. června 2019

Otázky k souborným zkouškám z Čl-SL K2 2017/2018

  1. Literatura starověké Mezopotámie, Egypta, Indie a Persie
  2. Literatura starověké a středověké Číny, Japonska, Koreje a Ameriky. Bible
  3. Literatura starověkého Řecka
  4. Literatura starověkého Říma
  5. Literatura velkomoravského období a literatura raného středověku v českém státě
  6. Česká literatura vrcholného středověku
  7. Husitská literatura
  8. Světová středověká literatura: územní a národnostní cykly, hrdinská epika
  9. Světová středověká literatura: dvorská lyrika, náboženská, naučná a měšťanská literatura, drama
  10. Předstupeň novověkého myšlení v dílech Danta, Chaucera, Villona a renesance v Itálii
  11. Renesanční literatura ve Francii, Španělsku, Portugalsku, Nizozemí a Německu
  12. Typy renesančního divadla a W. Shakespeare
  13. Česká renesanční literatura
  14. Evropská barokní literatura
  15. Česká katolická barokní literatura
  16. Česká protestantská barokní literatura
  17. Evropský klasicismus a poklasicistní komedie
  18. Osvícenství a sentimentalismus v evropské literatuře
  19. Obranná fáze národního obrození
  20. Útočná fáze národního obrození

Otázky k souborným zkouškám z Čl-SL K3 2017/2018

  1. Literatura starověké a středověké Mezopotámie, Egypta, Persie, Indie, Japonska, Číny, Koreje a Ameriky. Bible.
  2. Literatura starověkého Řecka a Říma
  3. Česká středověká literatura
  4. Světová středověká literatura
  5. Česká renesanční literatura
  6. Evropský humanismus a renesanční literatura
  7. Česká a evropská barokní literatura
  8. Evropský klasicismus, osvícenství a sentimentalismus
  9. Obranná a útočná fáze národního obrození
  10. Světový preromantismus a romantismus
  11. Český romantismus a počátky realismu
  12. Realismus ve světové literatuře 2. poloviny 19. století
  13. Májovci, ruchovci, lumírovci
  14. Česká próza a drama 2. poloviny 19. století
  15. Český a evropský naturalismus
  16. Prokletí básníci, Česká moderna a nové umělecké směry konce 19. a počátku 20.století
  17. Německy psaná literatura od konce 19. století do poloviny 20. století
  18. Česká poezie 1. poloviny 20. století
  19. Česká a evropská umělecká avantgarda 1. poloviny 20. století
  20. Americká literatura od počátku 20. století do poloviny 20. století
  21. Česká próza 1. poloviny 20. století
  22. Italská a španělská literatura 1. poloviny 20. století
  23. České a světové drama 1. poloviny 20. století
  24. Francouzská a anglická literatura 1. poloviny 20. století
  25. Ruská literatura a severské literatury 1. poloviny 20. století

Souborná zkouška z anglického jazyka

Termín: 8. dubna 2019 (písemná část), 15. dubna 2019 (ústní část)

Písemná část (didaktický test) se skládá ze čtyř částí:

  • praktický jazyk (gramatika a slovní zásoba)
  • poslech – porozumění slyšenému textu
  • porozumění čtenému textu
  • psaní – text na všeobecné téma (lze použít slovník bez přílohy věnované psaní a korespondenci)

Ústní část se skládá ze čtyř částí:

  • otázky vztahující se ke všeobecnému tématu
  • popis obrázku a porovnání obrázků
  • samostatný projev na jedno z profilových témat
  • situace – interakce s učitelem

Všeobecná témata

  1. Personal identification
  2. Family
  3. Home
  4. My city/town/village
  5. School
  6. Free time
  7. Travel
  8. Food
  9. Everyday life
  10. Health and keeping fit
  11. Work
  12. Shops and services

Profilová témata

  1. Holidays and traditions: Halloween, Christmas
  2. Holidays and traditions: St. Patrick´s Day, Easter, Thanksgiving
  3. Genres of literature
  4. A book by a British/American author
  5. Bookshop and library
  6. The system of education in the Czech Republic
  7. The system of education in the UK and the USA
  8. My school
  9. Sports
  10. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
  11. The United States of America
  12. My future life (CV, application letter, job interview)
  13. British literature – Renaissance (W. Shakespeare)

Situace (rozhovor)

  1. At a restaurant
  2. Giving directions
  3. Buying a train ticket
  4. At a department store (supermarket/clothes shop)
  5. In a bookshop
  6. Job interview

Souborná zkouška z německého jazyka

Termín: 8. dubna 2019 (písemná část), 15. dubna 2019 (ústní část)

Souborná zkouška se skládá ze dvou částí:

  • písemná část – zaměřuje na prokázání zvládnutí základních gramatických struktur jazyka, lexikálních jevů a systémové stavby jazyka.
  • ústní část- uchazeč je zkoušen, zda dokáže reagovat na běžné situace denního života a dovede plynně mluvit o zadaných tématech.

Písemná část zkoušky se skládá ze 4 částí a uchazeč má být schopen:

  • používat vybrané mluvnické a lexikální struktury
  • porozumět slyšenému textu
  • porozumět čtenému textu
  • napsat text (120 – 150 slov) na zadané téma – možnost použít slovník v knižní podobě

Všeobecná témata

  1. Persönliche Charakteristik
  2. Familie
  3. Mein Zuhause und Wohnen (Leben in der Stadt, auf dem Lande)
  4. Alltagsleben
  5. Freizeit und Hobbys
  6. Gesundheit
  7. Einkaufen
  8. Ernährung

Profilová témata

  1. Bekannte Persönlichkeiten der Buchkultur – Luther/Gutenberg
  2. Klassische Literatur und Romantik – Goethe
  3. Die Buchhandlung
  4. Die Bibliothek
  5. Feste und Bräuche
  6. Kinderliteratur – Gebrüder Grimm – Märchen
  7. Mein Lieblingsbuch und Lieblingsgenre
  8. Berühmte deutschprachige Persönlichkeiten

Situace

  1. Im Restaurant
  2. Im Geschäft (Im Supermarket)
  3. Nach dem Weg fragen (Anweisung geben)
  4. Ausgehen (z. B. Gehen wir ins Kino!)