Souborné zkoušky jsou zařazeny do učebního plánu druhého a třetího ročníku a jejich absolvování je povinné. Ve 2. a 3. ročníku skládají studenti zkoušku z české a světové literatury. Ve 3. ročníku dále skládají zkoušku z cizího jazyka, přičemž si vybírají mezi anglickým a německým jazykem. Do konce září 3. ročníku se studenti rozhodnou, jaký cizí jazyk si pro soubornou zkoušku zvolí. Pro každou dílčí soubornou zkoušku je stanoven zvláštní termín.
Souborné zkoušky z české a světové literatury
Žáci skládají soubornou zkoušku z české a světové literatury na konci druhého a třetího ročníku studia. Zkouška zahrnuje učivo, které bylo doposud probráno v předmětech česká literatura a světová literatura, a to tak, že žáci třetího ročníku jsou zkoušeni z látky třetího ročníku, žáci druhého ročníku z látky, která je probrána do konce druhého ročníku.
Cílem těchto souborných zkoušek je lépe připravit žáky na maturitní zkoušku v samotném závěru studia, podobně jako snaha systematicky zopakovat a „utřídit“ dosud probranou látku z důležitých předmětů. Proto je souborná zkouška podobně jako maturitní členěna na část teoretickou a část praktickou. Podmínkou složení zkoušky je, že ani teoretická, ani praktická část nesmí být na nedostatečnou.
Teoretická část je koncipována identicky s profilovou maturitní zkouškou z české a světové literatury, samozřejmě s ohledem na rozsah probrané látky, praktická část je založena na interpretaci literárního textu v souladu s požadavky společné maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Ústní části maturity se souborné zkoušky přibližují i po formální a organizační stránce, včetně studijního volna před zkouškou, losování otázky, dvacetiminutové přípravy, dvacetiminutové doby trvání zkoušky a přítomnosti zkušební komise. Zkušební komise je nejméně dvojčlenná a tvoří ji vyučující předmětů česká literatura a světová literatura.
Souborné zkoušky se konají na konci června, termín stanoví ředitelka školy nejpozději v září příslušného školního roku. Případný druhý (tj. opravný) termín je stanoven na poslední týden v srpnu. Ojediněle je třeba vypsat i třetí (tj. druhý opravný) termín, a to v polovině září. Žák v tomto případě pokračuje až do tohoto termínu v docházce do „své“ třídy; pokud by ani napotřetí zkoušku nesložil, nesplnil by kritéria postupu do vyššího ročníku a musel by opakovat ročník (v historii školy se to zatím nestalo).
Výsledek souborné zkoušky se započítává do výsledné známky z předmětu česká literatura nebo světová literatura – v odvislosti od tažené otázky. Vytáhne-li si tedy žák otázku ze světové literatury, ovlivní známka ze souborné zkoušky výsledné hodnocení ze světové literatury, a vytáhne-li si otázku z české literatury, ovlivní známka ze souborné zkoušky výsledné hodnocení z české literatury. Při stanovení výsledné známky platí pravidlo, že známka ze souborné zkoušky má stejnou váhu jako průměr klasifikace dosažené v příslušné literatuře v posledním pololetí.
Termíny pro šk. 2020/2021
Termín K2 – 23. 6. 2021
Termín K3 – 22. 6. 2021
Otázky k souborným zkouškám z ČL-SL pro K2 2020/2021
- Literatura starověké Mezopotámie, Egypta a Persie. Bible
- Literatura starověké Indie, Číny, Japonska a Ameriky
- Literatura starověkého Řecka
- Literatura starověkého Říma
- Literatura velkomoravského období a literatura raného středověku v českém státě
- Česká literatura vrcholného středověku
- Husitská literatura
- Světová středověká literatura: územní a národnostní cykly, hrdinská epika
- Světová středověká literatura: dvorská lyrika, náboženská a měšťanská literatura, drama
- Předstupeň novověkého myšlení v dílech Danta, Chaucera, Villona a renesanční italská literatura
- Renesanční literatura ve Francii, Španělsku, Portugalsku, Nizozemí a Německu
- Renesanční literatura v Anglii
- Česká renesanční literatura
- Evropská barokní literatura
- Česká barokní literatura
- Evropský klasicismus a poklasicistní komedie
- Osvícenství ve světové literatuře
- Preromantismus ve světové literatuře
- Obranná fáze národního obrození
- Útočná fáze národního obrození
- 10. 2020 PhDr. Alice Krýžová, Ph.D., ředitelka školy
.
Otázky k souborným zkouškám z ČL-SL pro K3 2020/2021
- Romantismus v anglické, francouzské, ukrajinské a maďarské literatuře
- Romantismus v ruské, německé, italské a americké literatuře
- Český romantismus a počátky realismu (3. a 4. fáze národního obrození)
- Realismus ve světové literatuře 2. poloviny 19. století
- Májovci
- Ruchovci a lumírovci
- Česká próza 2. poloviny 19. století
- České drama 2. poloviny 19. století a český naturalismus
- Světové drama 2. poloviny 19. století a naturalismus ve světě
- Prokletí básníci a nové umělecké směry konce a počátku 20. století
- Česká moderna
- Německy psaná literatura od konce 19. století do poloviny 20. století
- Česká poezie 1. poloviny 20. století
- Umělecká avantgarda 1. poloviny 20. století ve světě
- Americká literatura od počátku 20. století do poloviny 20. století
- Česká próza 1. poloviny 20. století
- Francouzská, italská a španělská literatura 1. poloviny 20. století
- Anglická literatura 1. poloviny 20. století
- Ruská literatura a severské literatury 1. poloviny 20. století
- České drama 1. poloviny 20. století
- 10. 2020 PhDr. Alice Krýžová, Ph.D., ředitelka školy
.
Souborná zkouška z anglického jazyka
Termín: 12. 4. 2021 písemná část, 19. 4. 2021 ústní část
Písemná část (didaktický test) se skládá ze čtyř částí:
- praktický jazyk (gramatika a slovní zásoba)
- poslech – porozumění slyšenému textu
- porozumění čtenému textu
- psaní – text na všeobecné téma v rozsahu 200-250 slov (lze použít slovník bez přílohy věnované psaní a korespondenci)
Ústní část se skládá ze čtyř částí:
- otázky vztahující se ke všeobecnému tématu
- popis obrázku a porovnání obrázků
- samostatný projev na jedno z profilových témat
- ověřování znalosti odborné terminologie
Všeobecná témata
- Personal identification
- Family
- Home
- My city/town/village
- School
- Free time
- Travel
- Food
- Everyday life
- Health and keeping fit
- Work
- Shops and services
Profilová témata
- Holidays and traditions: Halloween, Christmas
- Holidays and traditions: St. Patrick´s Day, Easter, Thanksgiving
- Genres of literature
- A book by a British/American author
- Bookshop and library
- The system of education in the Czech Republic
- The system of education in the UK and the USA
- My school
- Sports
- The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
- The United States of America
- My future life (CV, application letter, job interview)
- British literature – Renaissance (W. Shakespeare)
Situace (rozhovor)
- At a restaurant
- Giving directions
- Buying a train ticket
- At a department store (supermarket/clothes shop)
- In a bookshop
- Job interview
Souborná zkouška z německého jazyka
Termín: 12. 4. 2021 písemná část, 19. 4. 2021 ústní část
Souborná zkouška se skládá ze dvou částí:
- písemná část – zaměřuje na prokázání zvládnutí základních gramatických struktur jazyka, lexikálních jevů a systémové stavby jazyka.
- ústní část- uchazeč je zkoušen, zda dokáže reagovat na běžné situace denního života a dovede plynně mluvit o zadaných tématech. Ověřována je rovněž znalost odborná terminologie.
Písemná část zkoušky se skládá ze 4 částí a uchazeč má být schopen:
- používat vybrané mluvnické a lexikální struktury
- porozumět slyšenému textu
- porozumět čtenému textu
- napsat text (200-250 slov) na zadané téma – možnost použít slovník v knižní podobě
Všeobecná témata
- Persönliche Charakteristik
- Familie
- Mein Zuhause und Wohnen (Leben in der Stadt, auf dem Lande)
- Alltagsleben
- Freizeit und Hobbys
- Gesundheit
- Einkaufen
- Ernährung
Profilová témata
- Bekannte Persönlichkeiten der Buchkultur – Luther/Gutenberg
- Klassische Literatur und Romantik – Goethe
- Die Buchhandlung
- Die Bibliothek
- Feste und Bräuche
- Kinderliteratur – Gebrüder Grimm – Märchen
- Mein Lieblingsbuch und Lieblingsgenre
- Berühmte deutschprachige Persönlichkeiten
Situace
- Im Restaurant
- Im Geschäft (Im Supermarket)
- Nach dem Weg fragen (Anweisung geben)
- Ausgehen (z. B. Gehen wir ins Kino!)