Co o nás říkají absolventi

Poznámka: ve starších rozhovorech je používán dřívější název naší školy, tedy Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky

Anna Strnadlová

Anička byla vždycky nesmírně aktivní, spolehlivá a svědomitá studentka, která neváhala pomoci v různých situacích. Ve školním roce 2009/2010 založila se svými spolužáky školní časopis Poznání a jeho šéfredaktorkou byla dva roky. Tento časopis nevznikal v rámci výuky, redakce se scházela ve svém volném čase. V roce 2011 se časopis Poznání umístil spolu s jedním gymnáziem na 1. místě v soutěži pořádané Vyšší odbornou školou publicistiky. Nyní Anička studuje Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, obor Dějiny umění, má za sebou bakalářské státnice a pokračuje plynule v navazujícím magisterském studiu. A daří se jí vytrvale spojovat studium s praxí. Nyní pracuje ve Veletržním paláci pro knihkupectví Národní galerii, které zaštítil a podporuje Walter König, jeden z největších německých knihkupců a distributorů se zaměřením na kunsthistorickou literaturu, ale začíná se podílet i na výstavních projektech – na jaře příštího roku bude v Obecním domě otevřena dosud největší retrospektiva Kamila Lhotáka, na níž spolupracuje.

V čem mi k tomu SŠKK pomohla?

SŠKK mi pomohla k mnohému. Především myslím, že nám všem, kteří se o obor zajímali a chtěli v něm zůstat, dala možnost seznámit se s teorií a hlavně praxí, což se nejen po ukončení školy projevilo jako neocenitelné, protože vystupujete s certifikátem odbornosti a prvními kontakty, a máte tedy jistotu, že najdete uplatnění. V neposlední řadě je velkým plusem školy obrovská znalost literatury a všeobecný přehled.
Co se dějin umění týče, vlastně jsem k nim byla asi trochu předurčena, ale jistotu, že se jim chci věnovat, jsem získala až právě díky školní praxi v Galerii Ztichlá klika.

Čím je SŠKK zajímavá, jiná, nejlepší?

Samozřejmě v mnohém… komorní kolektiv, ale o to silnější vazby, humanitní zaměření, spoustu prostoru pro kreativitu, praxe… Když jsem na FF UK nastoupila, dlouho jsem ještě těžila ze středoškolských znalostí zejména literatury, protože výtvarné umění a krásná literatura se samozřejmě v mnohém propojují a náskok před ostatními byl chvílemi evidentní a příjemně hřál. Škoda jen, že člověk tak rychle zapomíná, zahlcen informacemi a vědomostmi novými…

Můj nejoblíbenější předmět?

Bylo jich jistě více, mě vlastně bavilo skoro všechno, ale zmínit musím určitě světovou literaturu s prof. Věrou Zaviačičovou. V jejím výkladu bylo tolik zápalu a lásky k literatuře, tolik nadšení pro jednotlivé autory a knihy, o kterých nám vyprávěla, že ve mně vzbuzovala neustálou touhu si to všechno přečíst. A to jsem také většinou dělala, za což jsem dnes nesmírně ráda, protože teď už na to není skoro žádný čas.

Alice Neradová

Co v současnosti děláte?

V současné době studuji již druhým rokem na univerzitě ve Velké Británii, konkrétněji na University of Kent, která patří mezi TOP 20 UK univerzit. Jedna z výhod této univerzity a tudíž i jeden z důvodů proč jsem si ji zvolila, je, že mají velký výběr programů, které lze studovat a mnoho z nich se dá i kombinovat jako „double major“ neboli „dvouobor“. V mém případě to tedy znamená, že mohu zároveň studovat Historii a Anglickou a Americkou literaturu. Obě katedry mi v této kombinaci vycházejí maximálně vstříc a mám na výběr mnoho zajímavých předmětů. Kromě studia se také věnuji psaní, převážně fantasy literatury. V současné době mi vyšla druhá kniha a na třetí jsem již začala pracovat.

V čem mi k tomu SŠKK pomohla?

SŠKK mi bezpochyby byla velkým přínosem ve chvíli, kdy jsem vyplňovala svou přihlášku na vysokou školu. V Británii přijímací řízení vypadá poněkud jinak než v České Republice a jedním z požadavků je i napsat „personal statement“, kde má uchazeč vypsat, proč má zájem o toto studium a na základě čeho si myslí, že by ho měli přijmout. Dále se musí zmínit o všem, co dělá, co by mu mohlo pomoci dokázat jeho skutečný zájem o obor. Díky SŠKK jsem tedy měla bohatou zásobu toho, co napsat. Od samotného zaměření školy jako takové, až po všechny praxe, veletrhy a ostatní školní projekty jako byly studentské časopisy či naše školní akademie. Dalším přínosem jsou rozhodně i znalosti, které jsem si odtud odnesla. Musím říct, že oproti svým anglickým spolužákům moje znalosti v humanitních předmětech mají mnohem hlubší a pevnější základy než ty jejich. Mnoho z toho, co jsme se učili na SŠKK mi bylo platné i tady na univerzitě.

Čím je SŠKK zajímavá, jiná, nejlepší?

Myslím, že SŠKK pro mě byla, zajímá právě tím, jak specificky je zaměřená. Mohla jsem se zabývat předměty, které mě bavili, a nemusela se trápit nad takovými věcmi jako je fyzika a tak podobně, které pro mě představovali noční můru. Především to ale byli lidi, které jsem na škole potkala. SŠKK mi pomohla najít přátelé na celý život. Přestože již nějakou dobu žiji v zahraničí, je hned několik lidí, které jsem potkala na střední, s nimiž jsem v podstatě v každodenním kontaktu.

Můj nejoblíbenější předmět?

Můj nejoblíbenější předmět na SŠKK byla bezesporu Světová Literatura, kterou nás vyučovala naše třídní profesorka Věra Zaviačičová. Ráda vzpomínám na to, s jakým zaujetím a nadšením nám vykládala o autorech a jejich dílech.

František Vaculík

Absolvent z roku 2011, nyní studuje třetím rokem režii a scénáristiku v ateliéru Audiovizuální tvorby na Fakultě multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně.

V čem mi k tomu SŠKK pomohla?

Nastartovalo mě, že když jsem školu studoval, byla kolem mě spousta tvořivých spolužáků, jak v nižších, tak ve vyšších ročnících. Nejdřív jsem pomáhal točit filmy Ondrovi Švecovi a pak jsem začal zkoušet vlastní tvorbu. Dobré byly akademie, kde jsme dostávali od spolužáků zpětnou vazbu. Viděl jsem i ostatní spolužáky, kteří něco tvořili, a tak jsem si mohl udělat představu, koho pak oslovit do filmu.

Čím je SŠKK zajímavá, jiná, nejlepší?

Je to malá škola, takže lidi se tu víc znají a je zde prostor pro individuální přístup, což teda nemusí vyhovovat každému. Profesoři podporovali tvůrčí činnost. Vyhovovalo mně, že je SŠKK humanitně zaměřená. Nevím o jiné škole, kde mají světovou a českou literaturu zvlášť. Bylo skvělé, že jsme měli oba předměty paralelně, takže se spolu s filozofií a historií učivo skládalo do celistvého obrazu. Jeden profesor na dějiny umění na FUD v Ústí (kde jsem studoval, než jsem nastoupil ve Zlíně) nás nabádal, abychom jednotlivé historické a umělecké epochy nevnímali jako „buřty“, které jdou za sebou a jeden navazuje na druhý, ale spíše jako kabely, které plynou paralelně jeden s druhým a navzájem se ovlivňují. V tomto vnímání mi přístup na SŠKK pomohl.

Můj nejoblíbenější předmět?

Měnilo se to v průběhu studia. V prváku Dějiny filozofie a Dějiny umění, což bylo asi i starověkem a antikou, které jsme probírali a bavily mě.

V dalších ročnících to byla literatura, ta mě bavila vždycky, později též odborné předměty, jako nakladatelská činnost, či marketing. Též jsem si užíval odborné praxe v knihkupectvích.

Marek Šmidrkal

Na naší škole byl Marek výraznou osobností, zapojoval se do akademií, natáčel filmy s Františkem Vaculíkem, moderoval maturitní ples, provozoval filmový klub. Jeho následující život po absolvování SŠKK je nesmírně pestrý a zajímavý.

Po absolvování SŠKK studoval tři roky Vyšší odbornou školu grafickou v Hellichově ulici, konkrétně nakladatelskou činnost. Stále mu ale nebylo jasné, jakým směrem se vydat, a tak rok studoval sociální práci na Vyšší odborné škole pedagogické a sociální. Stále ho ale přitahoval grafický design. Začal pracovat jako grafik na volné noze a jeho první velkou zkušeností se stala grafická úprava jazykového časopisu, který se právě rozjížděl. Časopis však skončil, a tak následovalo intermezzo sítotiskové dílny, kterou založil se svým kamarádem. A nyní prokazuje službu vlasti, jak sám vyjádřil v našem rozhovoru.

V čem spočívá moje práce?

Pracuji v PR oddělení ministerstva obrany jakožto kameraman a správce videoobsahu stránek a sociálních sítí tohoto úřadu. Zároveň jsem stále grafikem na volné noze a úzce spolupracuji se svým tatínkem, který je kurátorem výstavní síně v Želči u Tábora. Graficky jsem zpracoval několik publikací, které doprovázely tamní výstavy. Grafickému designu bych se rád věnoval i v budoucnu. Moje práce jsou k vidění na internetové adrese mareksmidrkal.cz.

V čem Vám SŠKK pomohla?

Škola mě směrovala zásadním způsobem. Získal jsem humanitní rozhled, mohl jsem si vyzkoušet spoustu věcí prakticky, a to během praxe, tak i v hodinách. Zjistil jsem, co by mě mohlo bavit dělat jako obživu. Vyšlo mi, že něco praktičtějšího, že potřebuji manuální činnost. Když jsme ve 4. ročníku probírali grafické zpracování tiskovin, přišlo mi, že bych se tím chtěl zabývat. A vlastně bych chtěl vzkázat i současným studentům, aby se v tomto odvětví nebáli podnikat. Akorát při samotných praxích, a to i na VOŠ grafické, bych uvítal, kdyby nám toho ukázali ještě víc.

Čím je SŠKK zajímavá?

Tím, že je malá a že se tu všichni spolu dobře znají, tudíž nějaké nežádoucí jevy (třeba neosobní přístup) se neobjevují. Pokud má student zájem, může se toho hodně naučit.

Můj nejoblíběnější předmět?

Literatury – česká a světová. To bylo hodně zajímavé.

Jana Hejná

Absolventka z roku 2005, nyní knihkupec ve známém londýnském knihkupectví Grant and Cutler

V čem spočívá moje práce?

Pracuji jako nákupčí literatury střední a východní Evropy, Kavkazu a střední Asie, to znamená, že mou hlavní náplní je sledovat jaké knihy v jednotlivých zemích vycházejí, objednávat je podle poptávky a také vytvářet jejich katalog v tištěné formě a na naší webové stránce. Naše knihkupectví také úzce spolupracuje s knihovnami, pro které vybírám a objednávám cizojazyčnou beletrii v peněžní hodnotě, kterou si samy určí. V neposlední řadě máme mnoho zákazníků, kteří chtějí konkrétní knihu v cizím jazyce (například Pána prstenů v litevštině), a tehdy je mým úkolem zjistit, jestli je daná kniha k dostání, její předběžnou cenu a pro zákazníka ji objednat. Kromě toho samozřejmě pracuji v obchodě, přejímám zboží z „mých“ zemí, vyřizuji telefonáty, e-maily, online objednávky a podobně – jako v normálním knihkupectví.

V čem mi při dosažení mého postu pomohla SŠKNP?

Ve Velké Británii je vzdělání považováno za velmi důležité, v dnešní situaci, kdy je zde obrovský počet Poláků a dalších středo- a východoevropanů, mi kvalifikace ze specializované knihkupecké školy přinesla zásadní náskok oproti těm, kteří tak jako já mluví slovanským jazykem, zato netuší, jak vypadá v našich zeměpisných šířkách knižní trh a nemají potřebné znalosti literatury.

Můj nejoblíbenější předmět?

Světová literatura a sloh.

Další informace mohu podat na: jh@grantandcutler.com

Josef Krysl

Absolvent z roku 2006, momentálně (r. 2013) je absolventem PRF UK a členem České advokátní komory jakožto koncipient v rámci advokátní kanceláře Erhartová Vítek, která se specializuje na autorské a mediální právo, právo obchodních společností (včetně mezinárodního přesahu) a běžné občanské právo. Zároveň pracuje na rigorózní práci na katedře Teorie práva PRF UK.

V čem mi k dosažení současného postu pomohla SŠKNP?

Obrovskou humanitní průpravou. Získal jsem tu všeobecný rozhled, a to zejména v oblasti historie, literatury, filozofie.

Čím je SŠKNP zajímavá, jiná, nejlepší?

Učitelé a žáci v ní tvoří jeden velký kolektiv. Je zábavná, pořád se v ní něco děje, neexistuje stereotyp – školní rok je narušován bloky praxe, neustále se tu konají různé akce od zahraničních zájezdů po kulturní večery v literární kavárně Obratník.

Nejoblíbenější předměty?

Česká literatura, světová literatura, dějiny filozofie.

Další informace mohu podat na: mr.bounce@email.cz

Mgr. Libor Kvasnička

Absolvent z roku 1998. Vystudoval obor hudební věda na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V současné době pracuje jako knihovník a archivář ve Specializované knihovně Pražské konzervatoře. Zde se věnuje zejména digitalizaci a odborné správě knihovního fondu, vyřizování odborných požadavků učitelů, studentů konzervatoře a jednotlivých badatelů. Dále externě spolupracuje s Českým rozhlasem jako autor několika pořadů vážné hudby.

Čím mi při dosažení mého postu pomohla SŠKNP?

Škola mi poskytla odpovídající vzdělání, díky kterému jsem mohl úspěšně pokračovat ve studiu na vysoké škole a díky kterému jsem získal i tuto práci. Oceňuji zejména důraz na humanitní předměty, stejně jako odbornou nauku a její úzké sepětí s praxí.

Čím je SŠKNP zajímavá, jiná, nejlepší?

Podle mého názoru je SŠKNP výjimečná svým zaměřením. Díky výrazně humanitně zaměřené výuce se mohou absolventi uplatnit (samozřejmě kromě vlastního světa knih) také v profesích, kde se klade důraz na takové vlastnosti jako je tvůrčí myšlení či jazyková úroveň. Vyzdvihl bych rovněž praxi, která může být neocenitelnou zkušeností do budoucího života.

Nejoblíbenější předmět?

Dějiny hudby, český jazyk, literatura (česká i světová).

Další informace mohu podat na: liborq@seznam.cz nebo tel. 732 487 189

Zuzana Nováková

Absolventka z roku 2001, nyní redaktorka – zprávařka ve společnosti Neris, agentuře ČTK pro Internet a nová média.
Její práce se skládá ze 3 hlavních okruhů. První dva spočívají ve vytváření horkých SMS a MMS zpráv určitého druhu. Ty si objednávají mobilní operátoři, kteří je pak nabízejí zákazníkům. Je to čím dál oblíbenější služba. Někoho zajímají hlavní zprávy dne, jiného předpověď počasí, dalšího sportovní zprávy. Výběr a formulace těchto zpráv je v popisu práce zprávaře. Třetí okruh její práce je vytváření zpravodajských modulů na internetové portály (České noviny, Atlas apod.).

Čím mi při dosažení mého postu pomohla SŠKNP?

V SŠKNP dostává velký prostor výuka českého jazyka. Jsou to 2 hodiny týdně, a je to čistě český jazyk, bez literatury, která se učí zvlášť. V rámci češtiny je proto více času na aktivity jako je práce s textem, editace, umění vyhmátnout to podstatné, vystihnout téma, pochopit myšlenku. Velká pozornost se věnuje vlastní literární tvorbě studentů, studenti píší texty různých druhů, rozvíjejí svoji kreativitu, svůj cit pro jazyk. Všechny tyto dovednosti potřebuji pro svou práci.

Čím je SŠKNP zajímavá, jiná, nejlepší?

Má jedinečnou skladbu předmětů. Vládne v ní přátelská atmosféra, důvěra mezi učiteli a studenty. Výhodou je také malý počet žáků ve třídě, který dovoluje individuální přístup a zohledňování případných osobních problémů.

Nejoblíbenější předmět?

Česká a světová literatura.

Další informace mohu podat na: novakovaz@mail.ctk.cz nebo tel. 604 812 634

Roman Pazderský

Absolvent z roku 2007, nyní student 1. ročníku Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, studijní program historické vědy, obor historie.

V čem mi k tomu pomohla SŠKNP?

Při nástupu na SŠKNP jsem od školy očekával jednak prohloubení svých, do té doby získaných, vědomostí o historii, filosofii a literatuře, ale především jsem doufal, že mi škola poskytne kvalitní a široké vzdělání v humanitních oborech. Obě tato přání se mi, díky kvalitě výuky a vlastní píli, do puntíku vyplnila. Vedle vzdělání a příjemného prostředí je obrovskou výhodou, že si student díky pravidelné praxi může vytvořit cenné kontakty se zajímavými lidmi.

Čím je SŠKNP zajímavá, jiná, nejlepší?

Na SŠKNP bych z pohledu studenta vyzdvihl dvě věci: Za prvé, již mnou zmíněné, získání kvalitního a úplného přehledu v oblasti humanitních předmětů (výuka české a světové literatury, dějepisu, dějin filosofie, dějin umění, dějin hudby, dějin knižní kultury a základů psychologie, sociologie, etnologie, politologie, ekonomie a dějin náboženství). Díky takto postavenému studijnímu programu se pilnému studentovi dostává možnost vědomí a chápání souvislostí, což je v dnešní době velice vzácné. Vedle těchto, ryze teoretických předmětů, mají na škole pevné místo i předměty čistě praktické, pohybující se v tématech knihkupecké a nakladatelské práce. Výsledkem této symbiózy je široké uplatnění studenta, který může pracovat jak jako hloubající filosof, tak jako obchodní manager knižního podniku. Zadruhé bych poukázal na přátelskou atmosféru ve škole a na s ní související bohatost nejrůznějších kulturních akcí a programů.

Nejoblíbenější předmět?

Dějepis, dějiny filosofie, dějiny umění, společenské vědy, česká literatura, světová literatura.

Další informace mohu podat na: r.pazdersky@chrudim.cz

Mgr. Jaroslav Sojka

Absolvent z roku 1997, kurátor uměleckých sbírek Pražského hradu, Správa Pražského hradu. Na snímku ho vidíme vpravo.

V čem mi k tomu pomohla SŠKNP?

Na takto položenou otázku je těžké odpovědět. Vždy jsem měl štěstí, že jsem dělal to, co mě bavilo – střední a vysokou školu i současné povolání. Můj zájem o staré i novodobé umění, se kterým jsem již nastupoval na střední školu, se mohl rozvíjet pomocí humanitních předmětů a jejich učitelů. V tomto směru si velmi vážím přínosu ředitelky školy Věry Zaviačičové, třídní učitelky. Škola si tehdy vytvářela tradici, mnohé se rodilo z prvotních impulsů vzešlých od pedagogů i žáků. Byla to týmová spolupráce. Při práci v knihkupectvích a na veletrzích mě škola dokázala zbavit zbytečného ostychu a naučila komunikaci s lidmi – s lidmi různé povahy a znalostí.

Čím je SŠKNP zajímavá, jiná, nejlepší?

Nevím jestli je to stále ta stejná škola, jako když jsem na ní studoval. Někteří učitelé ale zůstali, a tak tomu věřím. Mám totiž pocit, že školu mých dní více tvořily osobnosti učitelů, než osnovy. Pro každého mladého člověka je třeba mít před sebou lidi, kterým může věřit, mohou být jeho vzory a ne „jen“ učitelé… Rád jsem kreslil, a to jsem mohl i na této škole, rád jsem četl, a to mi bylo umožněno. Můj zájem o historii a umění rozvíjely vyučované předměty stejně jako můj zájem o němčinu. Ne jazyk gramatiky a nudné konverzace, ale – díky učiteli – o němčinu v básních, průvodcích, historii i umění. A také jsem vždy rád poznával nová místa – i k tomu dala škola mnoho příležitostí: veletrhy, exkurze, lyžařské výcviky a výlety. Zmiňovat se o tom, že jme často byli na hudebních a divadelních akcích, je jako nosit sochy do Atén.

Nejoblíbenější předmět?

Světová literatura v podání Věry Zaviačičové, německý jazyk v podání Michala Mlezivy, účast na veletrzích a praxe v knihkupectvích.

Další informace mohu podat na: jaroslav.sojka@hrad.cz

Karolína Špičková

Absolventka z roku 1997, šéfredaktorka nakladatelství BB/art. Má na starosti ediční plán, zajišťuje vše kolem vydávání knih: zařizuje autorská práva, zadává překlady, pracuje s grafiky, tiskárnou a nakonec i s novináři.

V čem mi při dosažení mého postu pomohla SŠKNP?

SŠKNP ve mně zaprvé podnítila zájem o literaturu a vztah ke knihkupeckému a nakladatelskému řemeslu. A zadruhé mně umožnila praxi v nakladatelství BB/art, díky níž jsem získala i práci po ukončení studia.

Čím je SŠKNP zajímavá, jiná, nejlepší?

SŠKNP mě bavila, protože jsem se mohla hlouběji učit českou a světovou literaturu a zajímaly mě i další humanitní předměty. Výuka byla hojně doplněná exkurzemi a také praxí v knihkupectvích a nakladatelstvích. Přístup profesorů ke studentům byl příjemně otevřený a komunikace bezvadná. Absolutně nelituji!

Nejoblíbenější předmět?

Česká a světová literatura.

Další informace mohu podat na: bbart@bbart.cz

Marcela Trávníčková

Absolventka z roku 2005, školu absolvovala na individuální studijní plán jako matka 2 malých dětí. Knihkupec v knihkupectví Knihy Trávníček.

Čím mi k tomu pomohla SŠKNP?

Získala jsem na ní kvalifikaci k tomu být knihkupcem. Přesto bych si ji dala znovu, a klidně dvakrát.

Čím je SŠKNP zajímavá, jiná, nejlepší?

Má fantastické učitele, kteří své práci dávají všechno. Má jedinečný učební plán, v němž na sebe navazují dějepis, dějiny umění, dějiny filozofie, dějiny hudby i obě literatury. To na žádné jiné škole v ČR nenajdete.

Nejoblíbenější předmět?

Právě ty výše jmenované.

Další informace mohu podat na: travnicek@czknihy.cz